Πρατυαχάρα και Σαμγιάμα στην πρακτική της Γιόγκα Νίντρα

 Σε βιβλία της Γιόγκα Νίντρα μπορεί να διαβάσουμε ότι είναι μια πρακτική Πρατυαχάρα, αλλά αυτό είναι μια απλοποίηση του τι πραγματικά είναι. Η Γιόγκα Νίντρα περιλαμβάνει πρακτικές Πρατυαχάρα στην αρχή και οδηγεί στο τέλος στις Σαμγιάμα, Samyama Πρακτικές. Σύμφωνα με αυτή την άποψη, η Γιόγκα Νίντρα δεν είναι μια συμπληρωματική πρακτική της Γιόγκα αλλά μια ολοκληρωμένη Sadhana (Πνευματική Πρακτική), με την οποία κάποιος μπορεί να εξερευνήσει τα βαθύτερα τμήματα της ύπαρξης και να φτάσει στο Σαμάντι, Samadhi, στην Ολοκλήρωση.



Στα πρώτα στάδια της Πρακτικής της Γιόγκα Νίντρα δίνουμε μεγάλη σημασία στην Πρατυαχάρα, καθώς ο Σαντάκα (ασκούμενος) πρέπει να εσωστρέψει τις ενέργειες του νου (μάνας), πίσω στον Εσωτερικό Χώρο. Πρατυαχάρα (Devanāgarī प्रत्याहार) είναι η απόσυρση των indriyas (οι ενέργειες των οργάνων των αισθήσεων και της δράσης) και είναι το πέμπτο βήμα ή σκαλοπάτι από τα Οκτώ Στάδια της Γιόγκα, σύμφωνα με τις Yoga Sutras, στην Ashtanga Yoga του φιλοσόφου Πατάντζαλι, Patanjali. Επομένως, Πρατυαχάρα είναι η απόσυρση των ιντρίγιας (καρμνεντρίγιας και τζνανεντρίγιας), των ενεργειών για την ακρίβεια των οργάνων των αισθήσεων και της δράσης.

Η Πρατυαχάρα είναι μια πύλη, που από τα εξωτερικά στάδια της Γιόγκα, Βαχιράνγκα (yama, niyama, asana, pranayama), οδηγεί τον ασκούμενο στα εσωτερικά στάδια, Ανταράνγκα (dharana, dhyana, samadhi). Σύμφωνα με τη Σάμκυα Ντάρσανα είναι ένας Βασιλικός Δρόμος που οδηγεί από το Μάνας (νους), στο Αχαμκάρα (Κοσμικό Εγώ), στο Μπούντι (Μαχάτ, Κοσμική Νοημοσύνη), από εκεί στη Μούλα Πρακρίτι (Πρωταρχική Αιτία) και τέλος στον Πουρούσα, Καϊβάλυα, Απελευθέρωση). Έχοντας ολοκληρώσει το στάδιο της Πρατυαχάρα, ένας ασκούμενος είναι σε θέση να προχωρήσει αποτελεσματικά στην πρακτική της Σαμγιάμα, Samyama.

Η Πρατυαχάρα ορίζεται στις Γιόγκα Σούτρες του Παταντζάλι στους αφορισμούς 2.54 ως εξής:

«Όταν τα πνευματικά όργανα των αισθήσεων και των ενεργειών (indriyas) παύουν να ασχολούνται με τα αντίστοιχα αντικείμενα στο πνευματικό τους πεδίο και αφομοιωθούν ή να γυρίσουν πίσω στο πεδίο του νου από το οποίο εκδηλώθηκαν, αυτό ονομάζεται Πρατυαχάρα και είναι το πέμπτο βήμα.»

Τα τελευταία τμήματα της Πρακτικής της Γιόγκα Νίντρα, όπως η συγκέντρωση στις αρχέτυπες εικόνες, η διάλυση των εικόνων, οι πύλες, το καθαρό φως κλπ. Αποτελούν μέρη των πρακτικών της Σαμγιάμα. Σαμγιάμα (Devanāgarī संयम), σημαίνει συγκράτηση, δέσμευση, δέσιμο, ολοκλήρωση. Είναι η συνδυασμένη ταυτόχρονη άσκηση της Ντάρανα, Dhāraṇa (συγκέντρωση), Ντυάνα, Dhyāna (διαλογισμός) και Σαμάντι, Samādhi (ένωση με τον Εαυτό). Είναι ένα εργαλείο για να αποκτήσετε την βαθύτερη γνώση των ιδιοτήτων ενός αντικειμένου ή μιας κατάστασης.

Η Σαμγιάμα ορίζεται στους στίχους των Γιόγκα Σούτρας του Πατάντζαλι 3.13 - 3.6 ως εξής:

«Η εστίαση της συνείδησης σε ένα σημείο ή περιοχή, είναι η Συγκέντρωση (Dhāraṇā). Μια σταθερή, συνεχής ροή της προσοχής που κατευθύνεται προς το ίδιο σημείο ή περιοχή, είναι ο Διαλογισμός (Dhyāna). Όταν το αντικείμενο του διαλογισμού κατακλύζει τον διαλογιζόμενο, όλα γίνονται μια ενότητα και η σκέψη της ατομικότητας χάνεται. Αυτό είναι το Σαμάντι, Samādhi. Αυτά τα τρία μαζί (Dhāraṇa, Dhyāna και Samādhi) αποτελούν την Ολοκλήρωση ή Saṁyama. Με την εγκαθίδρυση της Saṁyama έρχεται το φως της συνειδητοποίησης και της διορατικότητας.»

Η Γιόγκα Νίντρα είναι μια Βασιλική Ταντρική Σαντάνα, Raja Tantric Sadhana, (Πνευματική Πρακτική) η οποία μπορεί να οδηγήσει τον σάντακα, ασκούμενο, στον Εαυτό. O Εσωτερικός Χώρος είναι τόσο απέραντος όσο το Σύμπαν που μας περιβάλλει και κάποιος μπορεί να εξερευνήσει τον Εσωτερικό Χώρο μέσω της Γιόγκα Νίντρα. Εάν ταξιδεύετε σε όλο τον κόσμο είναι μια πολύ ωραία εμπειρία!  Ταξιδεύοντας στον Εσωτερικό Χώρο είναι χιλιάδες φορές πιο εντυπωσιακό! Η Γιόγκα Νίντρα είναι το διαστημόπλοιο! Ένα ταξίδι προς το Κέντρο της Ύπαρξης, προς τον Εαυτό!

Comments